سلامتی

ساخت وبلاگ

 

سیستم لنفاوی چیست؟

سیستم لنفاوی به شکل یک شبکه بسیار وسیع در تمام بدن پراکنده شده است. شبکه لنفاوی بدن انسان در دو لایه سطحی و عمقی گسترده شده است. ساختار این شبکه به گونه ای است که در اندام های محیطی، رگ های لنفاوی بسیار ظریف و مویینه بوده و در زیر جلد قرار گرفته اند و به رگ های نواحی مرکزی که قطورتر هستند، تخلیه می شوند. مایع لنف از شبکه سطحی به سمت شبکه عمقی محیطی هدایت می شود و سپس در مجاری لنفاوی نواحی مرکزی تر تخلیه می شود.

سلول های درشت مولکول ها، پروتئین ها، مواد زاید و باکتری ها یا به طور کلی، هر ماده ای که در هنگام تبادل خونی بین ورید و شریان نتوانند تبادل گردند، در آب میان بافتی ریخته می شوند. رگ های لنفاوی موجود در شبکه سطحی لنفاوی که دقیقا در آب میان بافتی و در زیر جلد قرار گرفته اند، این مواد را تحویل می گیرند. سپس این شبکه لنفاوی سطحی سلول ها و مواد را به شبکه عمقی لنفاوی بدن که طبیعتا یک شبکه ضخیم تری است، تحویل می دهد.

این شبکه های محیطی به تنه های بزرگ تر لنفاوی در بدن متصل خواهند شد. در نتیجه مواد تحویل گرفته شده از طریق این رگ ها به انبارهای تصفیه بدن که غدد لنفاوی نامیده می شوند، منتقل می شوند.

مهم ترین محل قرار گرفتن غدد لنفاوی عبارت اند از:

  • ناحیه زیر بغل
  • ناحیه گردن
  • کشاله ران
  • بخش هایی از تنه و شکم

مایع لنفی که از آب میان بافتی جمع آوری و به رگ های درشت تر عمقی تحویل داده می شوند، به غدد لنفاوی مستقر در این نواحی منتقل می گردند. غدد لنفاوی مانند یک کارخانه شروع به شکستن سلول های درشت مولکول کرده و باکتری ها و سلول های مضر را از بین می برد.

غدد لنفاوی انسان حاوی تعداد زیادی از سلول های دفاعی است که از جمله آن ها می توان به گلبول های سفید اشاره کرد. وظیفه اصلی این گلبول ها، مبارزه با سلول ها و مواد زایدی است که مایع لنف به غدد لنفاوی حمل می کند. حاصل عملکرد غدد لنفاوی در نواحی مختلف بدن، تولید یک مایع بیولوژیک حاوی سلول های بسیار ریز و قابل جذب در سلول های بدن و عاری از باکتری ها و مواد مضر خواهد بود.

لنف ادم یا ایجاد ادم در سیستم لنفاوی به چه معنا است؟

تا اینجا گردش لنف را تعریف کردیم و دیدیم که چگونه مواد پس از تصفیه به سیستم گردش خون بدن بر می گردند. حال می خواهیم بدانیم که لنف ادم چیست. هر گاه اختلالی در مسیر گردش لنف ایجاد گردد، به گونه ای که مایع لنف نتواند در بدن گردش صحیحی داشته باشد، مایع لنف در یک ناحیه تجمع پیدا می کند که به آن لنف ادم می گویند.

به عنوان مثال، مایع لنفی را در نظر بگیرید که قرار است از دست به زیر بغل منتقل شده و پس از تصفیه به سیستم لنفاوی شکمی تحویل داده شود. اختلالاتی که می تواند در این فرایند ایجاد گردند عبارت اند از:

  • آسیب به رگ های لنفاوی تنه و زیربغل در اثر جراحی برداشتن بخشی یا کل پستان
  • تخلیه تعدادی از غدد لنفاوی منطقه
  • آسیب به رگ های لنفاوی در اثر شیمی درمانی و رادیو تراپی

هر یک از این عوامل موجب می شوند که مایع لنف گردش معمول خود را نداشته باشد و در ناحیه دست یا تنه تجمع پیدا کند. تجمع مایع سرشار از آب، پروتئین، باکتری ها، ویروس ها و برخی مولکول های درشت مولکول در فضای میان بافتی لنف ادم نامیده می شود. لنف ادم می تواند منجر به تورم عضو، بزرگ شدن، سنگینی و ناتوانی حرکتی در اندام شود.

سلامتی...
ما را در سایت سلامتی دنبال می کنید

برچسب : سلامتی, نویسنده : فاطمه health12 بازدید : 126 تاريخ : دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 ساعت: 11:55